Share :
"Denne helgen ble det tur til øyene Husøy (Tønsberg kommune) og til Foynland (Færder kommune)
Fra Tønsberg kjører man over Kanalbrua ut til Nøtterøy, ta av og følg Smidsrødveien før man etter en stund tar av til venstre inn på Føynlandsveien ut til begge øyene. Jeg parkerte ved Husøy arena/kirken.
Gikk først kyststien Husøy rundt der jeg fulgte stien sørover helt nede langs vannkanten forbi fine små strender og viker, en del steinpartier første halvdel av runden. Ved hotell Borge gikk jeg inn Strandveien der turen gikk delvis i boligfelt og langs vannkanten før stien krysser veien og tilbake på sti gjennom skogen. Runden er på ca. 4,5 km. Mange steder er det uframkommelig for barnevogn og rullestol.
Runden er delvis merket med skilt og blåmerkede stolper, det er forholdsvis lett å følge stien
Turen gikk så videre over brua til Foynland, rett på andre siden av Myrasundet tok jeg til venstre og fulgte kyststien videre mot Fjærholmen. I starten gikk stien gjennom boligområdene nede ved vannet før den siste del gikk på sykkelsti og skogsti gjennom skogen. Fjærholmen er et flott friområde med mange fine rasteplasser som er fint tilrettelagt med bord og benker. Ekstra fint og gå tur her på denne tiden av året før det fylles opp med bade- og campinggjester. Her ble det en runde på holmen langs de flotte og populære badestrendene, på svaberg og i skog, og helt ytterst på odden ved havna der seilforeningen holder til. Ca 4 km. t/r. Turen er egnet både for barnevogn og rullestol. Stien er delvis merket og lett å følge."

(Tekst og bilder: Håkon Myhre)

Feedback

0.00
  • Icon star
Rating of the activity

Reviews

No review has been created

Utflukt til Husøy- Foynland

3132 Husøysund
  • 1 - 6 years old
  • Parking
  • Outdoor

Eat and drinks in Tønsberg

Similar activities you may like